گلیم ایرانی، یک بافت و هزار کاربرد
از میان دهها بافت سنتی هنرهای دستی ایران، گلیم بافی یکی از زیباترین و متداولترین آنها به شمار میرود. تقریبا هر عشایری در هر نقطه از جغرافیای ایران با این
مجله فرش بوم
از میان دهها بافت سنتی هنرهای دستی ایران، گلیم بافی یکی از زیباترین و متداولترین آنها به شمار میرود. تقریبا هر عشایری در هر نقطه از جغرافیای ایران با این
این فرش به عرش میکند ناز — کز فرش به عرش کرده پرواز به نظر شما یک فرش چه ویژگیهایی باید داشته باشد که شاعری چنین در وصف منظر
وقتی پای صحبت هنرمندان در زمینههای هنری گوناگون مینشینید، بیشتر آنها با وجود تفاوت در نوع و سبک هنرشان، در مورد یک موضوع با یکدیگر اتفاق نظر دارند و آن
فرشهای گل برجسته مظهر ذوق و هنر ستودنی بافندگان ایرانی هستند. آنهایی که پا فراتر از خلق یک هنر سخت و دوشوار گذاشتهاند؛ هنری که همواره در آن بیرقیب بودهاند
370 سال پیش، نعمت الله جوشقانی هنرمند بزرگ ایرانی، بافندگان زبردستی را از سراسر کشور فراخواند تا برای مقبره یکی از نامدارترین پادشاهان سرزمینمان، شاه عباس دوم صفوی فرشی نفیس
موزهها یکی از مهمترین مراکز فرهنگی-گردشگری کشورهای مختلف هستند که هر روزه علاقهمندان زیادی از آنها بازدید میکنند. موزهها هر کدام میتوانند اشیاء مخصوصی را به نمایش بگذارند. این اشیاء
آیا تا به حال نام بیدگنه به گوشتان رسیده است؟ احتمالا پاسخ شما نیز همانند بسیاری دیگر منفی باشد؛ اما در پشت این نام دنیایی از رنگ، طرح و نقوش
ترکیب هنرهای مختلف با یکدیگر به منظور خلق اثری جدید یکی از موضوعات جذاب و مورد توجه هنرمندان امروزی است. موضوعی که سالها قبل مثل همیشه هنرمندان خلاق ایرانی در
ناظم یا یک سر ناظم، نامی متفاوت و تا حدوی خاص است که بر روی گونهای از فرشهای دستبافت ایرانی نهادهاند. وقتی به جستوجوی علت این نام گذاری و وجه
زندگی انسانها از نخستین روزهایشان بر روی زمین با طبعیت و حیوانات درون آن گره خورده است. درست است نمیدانیم اولین بار چه کسی و برای چه جایی فرش بافت؟
این بار مجله آنلاین فرش بوم، در میان سرزمینهای کوهستانی و بلند غرب ایران، در جستوجوی نگارههایی کهن و اصیل بر روی فرش دستبافت ایرانی است که بافندگان آن، کسانی
در میان دنیای زیبا و رنگارنگ صنایع دستی ایران، فرش همواره از جایگاه ویژه و ممتازتری برخوردار بوده است. بسیاری به فرش دستباف ایرانی به عنوان یک اثر هنری مینگرند
نوشته پیش رو، تلاشی است برای معرفی اجمالی هنر زیبا و ارزشمند قالیبافی و دیگر دستبافتههای شهرستان بیرجند. هنری که به تولید گرانبهاترین صنایع دستی کشور میانجامد و ویژگیهای ممتازش
بسیار دور از ذهن به نظر میرسد که برای اولین بار نام حاج خانومی را بشنوید و این نام، شما را به یاد یک طرح فرش دستباف بیاندازد!؛ اما واقعیت
تا به حال فرشی را بدون طرح تصور کردهاید؟ دستبافتی با زمینه ساده که با کلاف پشمی اعلاء یا ابریشم خالص بافته شده است. کلاف با رنگدانههای طبیعی رنگرزی و
نقوش گیاهی و جانوری همواره نقش پررنگی در زمینه و متن فرشهای دستبافت ایرانی داشتهاند. کمتر فرش بینقش و گلی را میتوان پیدا کرد که در خانهای ایرانی پهن شده
بافت یک فرش دستباف از آغاز تا پایان، شامل مراحل پیچیده بسیاری است که هرکدام در جایگاه خود اهمیت بسیاری داشته و وابسته و مکمل مرحله پیشین خود است. بدون
هفت هزار سال تاریخِ فرهنگ و تمدن برای یک سرزمین به نام ایران، موثقترین دلیل است برای پدید آمدن بسیاری از اولینها، برترینها و حتی بزرگترینها در این خاک. این
تا به امروز در هر مقالهای از مجلهی فرش بوم، حداقل یک بار هم که شده باشد از بافندگان فرش و طراحان آنها یادی کردهایم. آنها خالقان تمام فرشهای زیبایی
قرن هفتم هجری بود که خطه تکاب آذربایجان، میزبان نخستین مهاجران ایل افشار بود که برای ادامه زندگی به این منطقه آمده بودند. اما سالها بعد به واسطه دستور شاه
نمیتوان ایرانی بود و با هنر قالیبافی غریبه!. فرقی نمیکند اهل کدام منطقه از این سرزمین پهناور باشید؛ دست کم چندین بافت و زیرانداز سنتی خواهید داشت که نقش و
تا به حال لمس و تماشای فرشی شما را حیرتزده کرده است؟ اگر جوابتان مثبت نباشد، پس تا به امروز فرشهای عمو اوغلی را ندیدهاید. فرشی دستبافت و ایرانی که
هنر، کیفیت، خلاقیت و مهارت، چهار عاملی هستند که وقتی آنها را در حوزه فرشهای دستباف بررسی میکنیم، به ردپای فرش چهل تکه میرسیم؛ دستبافتی نسبتا جدید اما با پیشنهای
هر ایرانی حتما تا به امروز برای یک بار هم که شده باشد، نام شاه عباس را شنیده است. از کاروانسرا گرفت تا استکان و قوری، همه و همه یکی
درست در مرکزیترین نقطه شهر زیبای تبریز، در میان یک ساختمان تاریخی که به عنوان نخستین شهرداری ایران شناخته میشود، 9 تخته فرش بزرگ پارچهی شگفت انگیز قرار دارد که
بهترین طراحی نقشه و یا بالاترین مهارت در گره زدن الیافهای مختلف بر روی چلهای از با کیفیتترین نخها و ابریشمها، نمیتواند بدون رنگهای زیبا و ماندگار، فرشی ارزشمند برای
آیا تا به حال به این موضوع فکرکردهاید که برای نخستین بار نقش و نگارهای روی فرش از کجا به ذهن قالیباف رسیده است؟ شاید پاسختان طبیعت باشد. بله، درست
فرش دستبافت ایرانی نامی آشنا در میان تمام بازارهای صنایع دستی جهان است. کمتر موزه و یا کاخ اروپایی را میتوان یافت که اثری از قالی دستباف ایرانی در آن
با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید، خرید کالاهای دست دوم به عنوان یک راه حل اقتصادی و همچنین محافظت از محیط زیست به شدت رواج یافته است. اما وقتی
سراسر تاریخ و ادبیات سرزمین کهنسال ایران، پر است از داستانها، افسانهها و شخصیتهای تاریخی که در کتابهای قدیمی برای ما به یادگار ماندهاند. گاهی بعضی از آنها به اندازهای
گرما، خرما، بافتههای حصیری شاید اولین چیزهایی باشد که با شنیدن نام عربها به یاد بیاورید! اما زمانی که در سرزمین کهن و گسترده ایران با آن همه تنوع قومی
هنر فرش یکی از هنرهایی است که میتواند بازتابی از فرهنگ و هنر یک ملت یـا یـک قوم محسوب شود. در ایران نیز همواره این هنر از گذشتههای دور تا
در این مقاله از مجله فرش بوم، میخواهیم شما را با یکی از 50 اثر برتر هنری جهان آشنا کنیم. بدون شک وقتی صحبت از آثار برتر هنری جهان در
هریک از فرشهای مناطق مختلف ایران میتوانند در پس نقوش خود حامل پیام، مفهوم و یا نمادی باشند که کشف آن بر فهم اصالت و اثبات ارزشهای تاریخی، فرهنگی و
هدف از مقاله پیشرو، شناخت عواملی است که سبب وجود زیبایی در فرش دستباف میشوند؛ یا به عبارت سادهتر، چه عواملی باعث میشوند که ما یک فرش دستباف را زیبا
طرحهای فرش ایران دارای دستهبندیهای گوناگونی است که فرش ترنجی و لچک ترنج در این بین هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ کثرت استفاده و تولید از جایگاه
چالشتر در حوالی شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. چالشتر از مناطق معروف تاریخی و صنعتی شهرکرد است و همچنین مردم آن به هنرهای مختلفی مشغول هستند، که
رنگ در فرش، یکی از مهمترین عناصر بصری است که در کنار نقش، نخستین مواردی هستند که در نگاه اول به یک فرش، به چشم میآیند و توجه را به
دوره صفویه را بیشک می توان پررونقترین و مهمترین دوران قالیبافی ایران به شمار آورد. در میان انبوه قالیهای برجسته این دوره، گروه قالیهای لهستانی(پولونزی) جزء شاخصترین آنها محسوب میشوند.
فرش دستباف ایرانی یکی از لوازم تزیینی کاربردی در خانه است. این دستبافتهها در طیف گستردهای از رنگها، اندازهها و سبکها هستند که میتوانند به روشهای مختلف برای تغییر ظاهر
قوم ترکمن از جمله عشایری هستند که به دامداری مشغول بودهاند و زنان و دختران آنها به کار قالیبافی پرداختهاند و با ابریشم به کار برده در فرشها، آنها را
یکی از انواع طرح در فرش دستباف ایرانی، به طرح «زیر خاکی» مشهور است. دلیل این نامگذاری نیز استفاده از اشیائی مثل کاسه، کوزه، سماور و غیره در نقش فرش
آشنایی با طرح و رنگ فرش کلاردشت بافت، حرکت تارها و پودها و دسته نخهایی است که هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند ولی ناگاه با چند حرکت درهم تنیده میشوند
فرش دستباف ایران مهمترین کالای صادراتی غیرنفتی است که سهم بسزایی در رشد اقتصادی و ارز آوری برای کشور دارد و میتواند در کنار سایر محصولات صنایعدستی، اقتصاد ایران را
قالیچههای معروف به بلوچی، به دست اقوام یلوچ ساکن در مناطق مختلف خراسان، ازجمله تربتحیدریه و تربت جام، بافته میشود. این قالیچهها که کوچکترین آنهاابعادی حدود 80 در 90 سانتیمتر
بررسی و شناخت ویژگیهای فرش دستباف در مناطق مختلف ایران نیازمند انجام مطالعات اساسی در مورد سبکشناسی و طبقهبندی فرش است. درواقع فرشهای دستباف ایران را میتوان به لحاظ مکان
«فرش دستباف چیست» و «فرش دستباف ایرانی چه ویژگیهایی دارد که آن را ارزشمند نموده است؟» اینها سوالاتی هستند که ممکن است در ذهن شما یا هر طرفدار و خریدار
نقش طبيعتگرايانه گلفرنگ حدوداً از دوره قاجار در بافت فرش ایرانی متداول شد. بافت این نقش از منطقه كردستان شروع شده و در ادامه در كرمان و برخي نقاط ديگر
خرید فرش دستباف یکی از راهکارهایی است که با کمک آن میتوانید به زیبایی و گرمای دکوراسیون خانه خود بیفزاید. چرا که فرش دستباف ایرانی کالایی لوکس و مجلل به
ایل ترکزبان قشقایی، بزرگترین ایل کوچنشین ایران است که در استان فارس ساکن هستند. سیستم ایلی در بین قشقاییها در اواخر دوره صفویه کل گرفت و گروههای پراکنده خلج و
«باغ فرش» فرشی است جهانی و بهشتی، طرح باغی به عنوان تجلی بهشت، شکلی از آرامش مادی قابل تصور برای انسانها را مشخص میکند که در این قالیها، گلها و
صنعت فرش دستباف به عنوان یکی از قدیمیترین صنایع دستی، نه تنها به عنوان یک صنعت اقتصادی بلکه به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ یک جامعه شناخته میشود. این
در حدود 67 کیلومتری شهر اراک، 35 کیلومتری شهرستان کمیجان و 8 کیلومتری شهرستان ساروق، روستایی تاریخی به نام جیریا وجود دارد، با مردمی دارای روحیهای شاد و لطیف همچون
احتمالاً تاکنون این سؤال نیز برای شما نیز پیش آمده است که چرا یک فرش دستباف در مقایسه با فرش ماشینی با همان ابعاد، گرانتر است؟ در واقع، مجموعهای از
فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از برجستهترین آثار هنری و فرهنگی ایران، از زمانهای باستانی تا به امروز مورد توجه و تحسین جهانی قرار گرفته است. الگوها و طرحهای
فرشهای باستانی از جمله آثار فرهنگی و هنری بسیار ارزشمندی هستند که تاریخچهای بسیار طولانی و پر از ارزش دارند. این فرشها، علاوه بر زیبایی و هنری که در طراحی
نقشمایه پرنده در آثار هنری و ادبی ایران حضور گستردهای دارد. ویژگیهای طبیعی پرندگان از قبیل پر و بال، پرواز، آواز، آشیانه، اسارت در قفس، گشت و گذار در دل
گلیم فرش سیرجان، که دست بافتهای منحصربهفرد و مختص همان منطقه بوده و ویژگیهای خاص خود را دارد، به لحاظ زیبایی در رنگ و نقش و همچنین تکنیک بافت، شهرت
پروفسور رودنکو در سال 1949 میلادی، قطعه فرشی گرهدار را که در اصل بهعنوان پوشش اسب کاربرد داشته است، در گورهای پوشیده از یخ چادرنشینان صحراگرد در محلی به نام
فرش دستباف ایرانی بهعنوان محصولی ارزشمند و دارای کارکردهای مختلف، به لحاظ کیفیت، تفاوتهایی داشته و با درجات کیفی متفاوت، توسط تولیدکنندگان مناطق مختلف تولید میشود. شاخصهای متعددی را میتوان
در این مقاله قصد داریم به بررسی مراحل و چگونگی بافت فرشهای دستبافت بپردازیم. صرفنظر از این که جنس، تکنیک بافت و طرح و نقش فرش به چه صورت باشد،
طراحی فرش یک هنر است که نه تنها تواناییهای هنری و ذوق هنرمندانه را نشان میدهد، بلکه تأثیرات گستردهای از عوامل فرهنگی و اجتماعی را نیز به خود میبیند. از
قیمت فرش دستباف به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این پست بررسی می کنیم. در ابتدا باید بدانیم فرش دستبافت، هنری است که در طول قرون برای تولید قطعههایی
هنگامی که به دنبال افزودن زیبایی، رنگ و طراحی به فضای خانه خود هستید، هیچ چیز بهتر از خرید قالی دستباف نمیتواند این تغییرات را ایجاد نماید. اما برای خرید
فرشهای دستباف آناتولی فرشهایی هستند که در ترکیه امروزی بافته و عرضه میشوند. در این قالیهای دستباف، ردپایی از طرحهای بیزانسی را میتوان مشاهده کرد. همچنین ارمنیها، قبایل قفقازی و
فرشهای هر منطقهای در ایران با توجه به فرهنگ، اقلیم و رسم و رسومهاییش دارای ویژگیهای خاصی است. به طوری که اگر با این ویژگیها آشنا باشید، میتوانید این فرشها
بازار فرش دستباف در ایران و جهان هر دو دارای ویژگیها و شرایط خاص خود هستند. در ایران، فرش به عنوان یکی از مهمترین آثار هنری و صنایع دستی، ارزش
فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از گنجینههای فرهنگی و هنری ایران، از زمانهای قدیم تا به امروز، جایگاه ویژهای در دنیای هنر و صنایع دستی داشتهاست. یکی از جذابیتهای
صنعت فرش دستباف به عنوان یکی از صنایع سنتی و هنری، نقش بسیار مهمی در فرهنگ و اقتصاد مناطق مختلف جهان ایفا میکند. فرش دستباف، نمادی از هنر و صنایع
فرش دستباف، یکی از آثار هنری و صنایع دستی باستانی است که از دیرباز تاکنون جایگاه ویژهای در فرهنگ و هنر مردم مختلف جهان داشته است. این هنر، به عنوان
فرش دستباف یکی از قدیمیترین دستاوردهای انسان خلاق است و بیش از سه هزار سال قدمت دارد. کشور ایران، مهد قالیهای دستباف، به عنوان یکی از پراهمیتترین تولیدکنندگان فرش دستباف
کشور چین تاریخ طولانی در تولید فرش دستباف دارد. در حال حاضر، فرشهای دستباف چینی با طرحهای بودایی و تائویی به کشورهای مختلفی از جمله ایران، صادر میشوند. از این
تاریخچه سالها پیش فرش دستباف ایرانی با طرحها و نقشهای خاص و چشم نواز به دنیا معرفی شد. به جرأت میتوان گفت که یکی از خاصترین این طرحها، طرح گل
فرشبافی روستایی بنا به سنت، از گذشته بر عهده زنان بوده و در کنار سایر وظایفی که دارند، فرصتی را به قالیبافی و آموزش آن به فرزندانشان اختصاص میدهند. زنان
با نگاهی به هنر فرش معاصر ایران با قالیهایی رو به رو میشویم که بهجای نقوش انتزاعی و تجریدی گیاهی که نقوش رایج فرش ایرانی را تشکیل میدهند، از تصویر
فرش ایرانی به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی، از گذشته تا به امروز جایگاه ویژهای در دنیای فرشبافی دارد. خرید یک فرش ایرانی دستباف با کیفیت بالا،
گلیمبافی در استان کرمانشاه دارای سابقهای طولانی است. طرحها و نقشهای گلیم این استان، به سه بخش کلهرنشین، اورامانات و هرسین تقسیم میشوند. گلیم هرسین واقع در 50 کیلومتری کرمانشاه،
سجاده از جمله قالیهای دستبافتی است که از اوایل ظهور اسلام به منظور استفاده در مراسم مذهبی مسلمانان در اندازههای کوچک، طراحی و بافته میشود، اما این که طرح سجاده،
در ابتدا بگوییم که چله ابریشم و چله نخ هر دو جزو انتخابها و مصالح خیلی مهم در بافت هر گونه فرشی است. اما در ادامه به مقایسه چلههای ابریشم
تاریخچه اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه قالی بافی در استان فارس بیاندازیم ناخودآگاه توجهمان به سابقه تاریخی بافت فرش دستباف در شیراز، خصوصا فرشهای دستباف عشایری که خاص این خطه
دکوراسیون داخلی یکی از اصلیترین عواملی است که تاثیر چشمگیری در زیبایی و جذابیت خانه دارد. یکی از راههایی که میتوان با استفاده از آن، وضعیت دکوراسیون و احساس خانه
فرش بومیهای عزیز سلام. همان جایی که نشستهاید یک نگاهی به ته جیبتان بکنید؛ چون قرار است یک فرش اندازهی جیب شما پیدا کنیم! همانطور که فرشها در طرحها، ابعاد
شناسنامه به عنوان یک سند رسمی و قانونی در جوامع مختلف، به منظور تعیین هویت و اصالت مورد استفاده قرار میگیرد. در صنعت فرش دستباف نیز صدور شناسنامه برای تولیدات
شاید در نگاه اول فکر کنید این موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده است و دیگر هر کسی میداند چطور فرش خود را جارو کند و یا اینکه اصلا
بافت فرش گل برجسته، هنری زیبا و چشمنواز در صنایع دستی ایران محسوب میشود. شهرهای مختلف کشور ایران، به سبب تواناییشان در تولید فرشهای دستباف، ماشینی و گل برجسته در
در حال حاضر در کشور تابلو فرشها در انواع ماشینی و دستباف تولید میشوند. انواع دستباف تابلو فرش، یک اثر هنری ارزشمند و نفیس به شمار میآیند. هر قطعه تابلو
آیا به دنبال یک فرصت سرمایه گذاری جذاب هستید که همراه با ارزش زیاد و طراحیهای منحصر به فرد باشد؟ آیا علاقهمندید در دنیایی از هنر، فرهنگ و طرح غوطهور
همانطور که میدانید از روی طرحها و نقشهای فرشهای دستباف میتوان به مکان و زمان و شرایط به وجود آمدن آن فرش پی برد و اصالت آن را دقیقا بررسی
انتخاب فرش مناسب فقط جنبه زیبایی ندارد بلکه ارزش فرهنگی پشت هر گونه آثار هنری را نشان میدهد. چه به فکر فرش دستبافت باشید و چه فرش ماشینی، این راهنما
بگذارید حدس بزنم. از ابتدای خلقت انسان هنوز فرش دلخواه شما طراحی نشده است! بله احتمالاً شما بسیار مشکل پسند هستید و به دنبال یک طرح نو و بینظیر هستید.
فرشهای دستبافت ایرانی و خارجی را میتوان از چند جهت بررسی کرد. طرح و رنگ، قدمت، کیفیت، جنس مواد بهکاررفته، قیمت و مهمترین مورد یعنی سلیقهی خود شما، مواردی هستند
گبههای دستباف نمونه بارز هنر دست عشایر عزیز و همچنین نشان دهنده فرهنگ و تاریخ غنی کشور عزیزمان ایران میباشند. وقتی به فرش گبه نگاه میکنیم ناخودآگاه به نقطهای از
فرشهای دستبافت ایرانی را میتوان از جهات مختلفی دستهبندی کرد. روش تولید، رنگ، جنس، اندازه و تفاوتهای ظاهری و ساختاری، از جمله معیارهایی هستند که در تعیین نوع فرش دستبافت
آیا تا به امروز تجربهی بازدید از بازارهای سنتی فرش ایران را داشتهاید؟ در معماری سنتی ایرانی، بازارها مرکز اولیه تشکیل شهرها و یکی از مهمترین ساختمانهای درون شهری هستند.
آیا میدانستید بعضی از فرشهای دستبافت ایرانی کشف شده بیش از دو هزار سال عمر دارند؟ طول عمر بینظیر فرشهای دستبافت ایرانی این سؤال را به وجود میآورد که مگر
در این مقاله از مجله فرش بوم قصد داریم به معرفی فرش دستباف شهر قم و ویژگیها و تاریخچه آن بپردازیم. محبوبیت و شهرت فرش دستباف قم به اندازهای است
وقتی نوبت به خرید فرش دستباف در ایران میرسد، شناخت منشاء و منطقه این فرشها بسیار مهم است. خاستگاه، نقش مهمی در تشخیص بهترین برند فرش دستباف دارد، زیرا طرحهای
خرید فرش دستباف به معنای سرمایه گذاری در هنر و صنعت است و زیبایی را در هر فضایی به ارمغان میآورد. با این حال، درک چگونگی مراقبت و نگهداری صحیح
بدون شک فرشهای دستباف به ویژه فرش دستباف ایرانی هنری بی بدیل در دنیای بزرگ صنایع دستی جهان به شمار میآیند. از گذشتههای دور سرزمین ایران مهد تولید انواع فرش
همانطور که میدانید هماهنگ کردن وسایل در دکور کلاسیک کار آسانی نیست و حتما باید نمونههای زیادی را دیده یا تجربه کرده باشید و تا حد زیادی به رنگ شناسی